Tak jsem si o víkendu ještě trochu hrál s novou navigací VIA 130 a nabízím malé shrnutí rozdílů s cca 5-6 let starou TomTom ONE (myslím 2nd edition?). Určitě se nesnažím psát recenzi nebo úplný výčet funkcí. Uvádím jen ty nejdůležitější rozdíly mezi oběma navigacemi pro ty, kteří chtějí starou navigaci vyhodit a pořídit novou. Pro doplnění bych ještě uvedl, že zatímco ONE byla základní třída, Via bývá zařazována do střední třídy.
Rozdíly mezi TT ONE a TT Via 130 jsou vesměs v doplňkových funkcích, zásadní rozdíly v navigování jsem nezaznamenal. Při cestách jsem dosud našel jen 2 rozdíly v navigování (jeden k lepšímu, druhý k horšímu), ale protože navigace neměly stejnou verzi map (TT Via 130 zcela aktuální, TT One asi rok stará), nedokážu posoudit zda se změnily podklady nebo i něco v metodice výpočtu. Nejednalo se ale ani v jednom případě o novou silnici, jen mi navigace začala radit jinou cestu přes město. U navigace TomTom ONE se opírám jen o paměť, přístroj mi byl před 14 dny ukraden z auta.
Jednoznačné plusy VIA 130:
- Funkce HandsFree ve spolupráci s mobilním telefonem – je to fakt použitelné. Sice je to o něco horší než samostané HF navíc třeba propojené s rádiem, ale kdo nemá, stačí toto.
- Lze jednoduše odstranit položku i z TomTomem dodávaných BZ.
- V úseku s „úsekovým měřením“ nezobrazuje aktuální ale průměrnou rychlost. Není tak problém před koncem úseku dorovnat rychlost podle potřeby – oceníte hlavně v zahraničí, kde jsou takto monitorovány mnohakilometrové úseky dálnic.
- RDS-TMC – zatím jsem ho neměl moc příležitostí využít, uzavírek po cestě mám málo. Všechny byly vyznačené, ale protože to bylo o víkendu nebo na málo frekventovaných silnicích, nebyla tam kolona, tak nevím, zda by to ukazovalo i nějaké zdržení nebo přeplánovalo cestu. Jediný problém byl uzavřený jeden vesnický most po povodních na který mne navigace hnala.
- Pakrovací asistent – několik km před dojetím do cíle zobrazí na displeje symbol parkoviště a po kliknutí vám nabídne nejbližší parkoviště (tady se mi to líbí, při plánování cesty – viz níže je to ale podle mne opruz).
- Větší vnitřní paměť (teď nevím jestli 6 nebo 8GB celkem, určitě ale více než 4GB co píšou v popisech) a podpora SD karet (teď když mám v navigaci celou Evropu + potřebné body zájmu + skoro 3GB volného místa, tak už SD kartu ani nepotřebuji
![Úsměv :-)](./images/smilies/icon_e_smile.gif)
)
Diskutabilní plusy VIA 130:
- Navádění do pruhů – vypadá to hezky, ale za druhým dálničním sjezdem jsem to vypl. Za sjezdem z dálnice hned navazovala odbočka, ale navigace ještě ukazovala přes celou obrazovku odbočovací pruh z dálnice. Nyní pruhy ukazuje jen na stavovém řádku – není to sice tak barevné, ale zcela dostačující.
- IQ routes – nevím jak kde, ale v Praze si to ze mne dělá spíš srandu. Oficiální reakce podory TomTom na mou stížnost zněla: vypnout
- Kromě nejkratší a nejrychlejší cesty nabízí i cestu ekonomickou. V návodu se píše něco o úspoře paliva, ale doufám, že to bude kompromis délky a rychlosti. Ještě jsem ale nezkoušel.
- Sice místo jednoho umí 3 průjezdní body, ale zase nemá funkci itinerář cesty.
Drobné nevýhody VIA 130:
- Struktura menu je v některých bodech jiná a podle mne trochu nepřehlednější, jde ale spíš o zvyk.
- Při plánování cesty se mne ještě přeptá, zda chci v cíli dovést na parkoviště, do cíle zatelefonovat, případně zobrazit další informace – pro mne je to ale jen zbytečně prudící kliknutí na obrazovku navíc a vypnout to nejde. Podle podpory TomTom tato obrazovka slouží pro ověření cíle cesty.
- Neumí zobrazit ukázku trasy – párkrát jsem využil při výjezdu z nějakého zapeklitého místa, že jsem si to nejdříve projel s navigací „nanečisto“.
- Nemá (nebo se mi nepodařilo zapnout na displeji) kompas.
- Za jízdy není vidět na displeji kvalita příjmu družic a ani ji nejde jednoduše (jedním nebo dvěma doteky) zobrazit.
- Předinstalovaná databáze radarů bere každou mýtnou bránu a dopravní kameru na silnici jako radar. Asi se vrátím k radarům tady z POI.cz
Zásadní nevýhody VIA 130:
- Asi už o tom bylo napsáno mnoho, ale nemohu to přehlédnout. Při připojení k počítači není navigace vidět jako samostatný disk. Do navigace lze tak nahrávat jen to, co vám TomTom umožní přes svou aplikaci.
- Nelze nahrávat aplikace třetích stran – měl jsem například dohraný výškoměr je například na horách zajímavé.
- TomTom již nenabízí na svých stránkách hlasy, body zájmů, ... musíte hledat jinde a pak si je přes aplikaci MyTOMTOM nahrát.
- Aplikace TomTom HOME mi přišla přehlednější a použitelnější než My TOMTOM.
- Navigaci nelze zálohovat (nenašel jsem ani jak zálohovat oblíbená místa, pouze to co jste do navigace sami nahráli, tedy hlasy a body zájmu)
Co se týče rychlosti při výpočtech a přepočtech cesty, nezaznamenal jsem subjektivně žádnou změnu. Co se týče rychlosti načtení polohy po startu navigace, byl na tom možná TomTom ONE o chlup lépe (obě navigace měli max 24 hodin staré Quick GPS Fix). Po tvrdém restartu jsou obě navigace zhruba stejně pomalé. Via má asi trochu horší příjem signálu při jízdě lesem, protože jsem jel skoro neustále 90 - 150 metrů vedle silnice, u TT ONE to bývalo ve stejném místě jen občas. (Nejedná se o přímé porovnání navigací ale o subjektivní dojem!)
Držáky vyjdou funkčně oba zhruba nastejno, obě navigace už mi sami i s držákem upadly. Větší displej i rozlišení je sice hezčí, ale při navigování jsem nepřišel na žádnou výhodu.
Závěr: Ačkoliv jsem už nějaký čas sám chtěl starý TomTom ONE vyměnit za něco novějšího s větším displejem, nemyslím, že se vyplatí starou funkční navigaci vyhazovat – pokud tedy nepotřebujete například funkci HandsFree. V navigování jsem žádnou zásadní změnu nepostřehl a ostatní nové funkce jsou spíš příjemné než nutné. Benefitem u nové navigace jsou nesporně LIFETIME mapy a pro ty co jezdí byť jen na prázdniny napříč celou Evropou i větší vnitřní paměť - do TT ONE se celá Evropa prostě nevešla.
Hezký den všem!